Hoe organiseer ik een babyshower?

Je wilt een babyshower organiseren voor een vriendin, zus, dochter, nicht of collega. Maar waar begin je? Geen zorgen, ik help je op weg. Hoe organiseer ik een babyshower? Het antwoord is simpel: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Hieronder volgt een stappenplan om het een stukje makkelijker te maken voor je.

Hoe organiseer ik een babyshower
Stap 1: Gastenlijst

We beginnen bij de gastenlijst. Bepaal wie je allemaal wilt uitnodigen voor de babyshower. Denk aan vriendinnen, zussen en schoonzussen, moeders en schoonmoeders, eventuele oma’s, buren en collega’s. Maar: wees kritisch. Een groep van 10 á 20 personen is echt groot zat. Overigens kun je ook even vissen bij de partner van de zwangere. Vaak heeft hij (of zij) wel een idee wie er niet mogen ontbreken op de gastenlijst. 

Mannen een no go op de babyshower? Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Vaak worden er alleen vrouwen uitgenodigd, maar natuurlijk kun je ook kiezen voor een gezellig feestje waarbij ook mannen van de partij zijn.



Hoe organiseer ik een babyshower
Stap 2: Datum, tijd en locatie

Bepaal een datum, tijd en locatie. Dat is misschien nog wel het lastigste: zorgen dat iedereen kan. Je kunt gewoon een datum vastleggen. Ccheck dan wel in ieder geval even bij de (schoon)moeder en beste vriendinnen of ze kunnen. Een andere optie is om een datumprikker uit te sturen. Maak een groepsapp aan en gebruik de poll (hier lees je hoe je dat doet) of stuur een mailtje rond via datumprikker.nl.

De meeste babyshowers duren ongeveer 3 á 4 uur. Maak het niet te lang, want de kans is groot dat het energielevel van de mom-to-be niet meer hetzelfde is als voor haar zwangerschap.

De locatie kun je afhuren, maar vaak wordt ervoor gekozen om de babyshower bij één van de gasten thuis te organiseren. Bijvoorbeeld, in overleg met de partner, bij de mom-to-be thuis of bij de toekomstige oma.

Hoe organiseer ik een babyshower
Stap 3: Invulling van de dag

Wat te doen tijdens een babyshower? Met een mooi versierde feestlocatie en een gezellige groep vriendinnen ben je er al vrijwel zeker van dat het een gezellige middag wordt. Zorg voor iets lekkers te eten en drinken, en kies voor een leuke activiteit. Wat dacht je van:



  • De Babyshower Pubquiz met 7 rondes spelplezier?
  • Ruim 35 Babyshower Photoprops om alle foto’s die gemaakt worden nog nét een beetje leuker te maken?
  • De voorspellings-invulkaarten die gegarandeerd zorgen voor leuke gesprekken? Verzamel de kaarten na afloop en geef cadeau aan de mama to be: een leuke herinnering voor later.
  • De Babyshower Kletsdoos met daarin allerlei bijzondere vragen en grappige dilemma’s. Pak een kaartje van de stapel en Let’s Talk Baby!
  • De Babyshower wensboom? Een houten wensboom met kaartjes waarop iedereen een boodschap voor de toekomstige mama en haar baby kan schrijven.

Hoe organiseer ik een babyshower
Stap 4: Kosten

Reken uit wat de kosten zullen zijn van de babyshower. Het is gebruikelijk om de kosten onder de gasten te verdelen. Soms kiest de toekomstige oma of de partner van de zwangere vrouw ervoor de kosten te betalen. Uiteraard betaalt de mom-to-be zelf helemaal niks, nakkes, nada.

Hoe organiseer ik een babyshower
Stap 5: Uitnodigingen

Is het bekend wanneer, hoe laat en waar de babyshower plaats zal vinden? Dan kunnen de uitnodigingen op de (digitale) post. Vergeet niet te vermelden dat het een verrassing is voor de mom-to-be (monden dicht!) en vraag om uiterlijk een week (of 2) van te voren door te geven of de genodigden aanwezig zullen zijn. Vergeet ook de kosten niet op de uitnodiging te zetten.

Heb je alle stappen gevolgd? Dan kan de babyshower beginnen. Geniet van de gezellige dag!

Kan jij nou wel een beetje hulp gebruiken bij het organiseren van de babyshower? Neem dan gerust contact met me op. Ik heb inmiddels al een paar 100 (wow!) babyshowers georganiseerd, dus ik denk graag met je mee!